Het ontstaan van Talentenwijzer
Het verhaal van Nathalie Hazelhoff
Eind 2023 ontving ik een brief van de basisschool van mijn kinderen met een schokkende boodschap: door het groeiende lerarentekort zou de school overgaan naar een vierdaagse schoolweek. Dit vooruitzicht vond ik onacceptabel, niet alleen voor mijn eigen kinderen, maar voor alle kinderen in Almere. Tegelijkertijd voelde ik dat dit het moment was om iets te doen.
Als moeder van twee kinderen en twee bonuskinderen zag ik al langer dat het plezier in leren bij mijn kinderen vaak ontbrak. Ze spraken weinig enthousiast over school, en de zin "Ik heb niks nieuws geleerd" hoorde ik te vaak. Ik was net begonnen met ondernemen en opeens vielen de puzzelstukjes in elkaar. Ik wilde een bijdrage gaan leveren aan meer leerplezier in het onderwijs!
Ik nam contact op met Ruben, oprichter van Expertisecentrum Het Talentenhuis en mijn studiegenoot bij Nyenrode Business Universiteit. Ruben had al sinds 2010 ervaring met het aanbieden van vaklessen op scholen in Zuid-Holland. Zijn visie op talentontwikkeling en het inzetten van gespecialiseerde vakdocenten sloot naadloos aan op wat ik voor Almere voor ogen had. We zagen een enorme kans en urgentie om zijn succesformule verder uit te breiden en aan te passen aan de lokale behoeften. Ruben stelde één voorwaarde: ik moest het gezicht worden van deze nieuwe organisatie.
Begin 2024 richtten we samen Talentenwijzer op, met een helder doel: kinderen inspireren, hun talenten helpen ontdekken en scholen ondersteunen met talentgericht onderwijs als oplossing voor het lerarentekort.
Onze missie is eenvoudig, maar ambitieus: we willen dat ieder kind toegang heeft tot inspirerend onderwijs dat hen in staat stelt hun talenten te ontdekken en ontwikkelen. Generatie Alpha, de kinderen van vandaag, groeien op in een wereld waar technologie net zo vanzelfsprekend is als water uit de kraan.
De banen van de toekomst, die voor 65% nog niet bestaan, vragen om vaardigheden die verder gaan dan de traditionele vakken. Dit besef heeft ons gedreven om het huidige onderwijs te innoveren. Wat ons onderscheidt, is dat onze programma’s op maat worden gemaakt en altijd inspelen op de actualiteit. Dat kan niet met lesmethoden die al jaren geleden zijn ontwikkeld.
Bij Talentenwijzer geloven we in de kracht van rolmodellen. Onze vakprofessionals, de zogenaamde 'vakidioten,' zijn experts die niet alleen gepassioneerd zijn over hun vakgebied, maar ook in staat zijn om die passie over te brengen op kinderen. Deze rolmodellen laten leerlingen zien wat mogelijk is als je je talent volgt. Of het nu gaat om muziek, techniek, wetenschap, of digitale vaardigheden – wij bieden kinderen de kans om een breed scala aan inspirerende vakken te verkennen.
Naast het inspireren van kinderen werken we nauw samen met scholen. Onze onderwijsprogramma's zijn afgestemd op de SLO-kerndoelen, zodat ze eenvoudig kunnen worden geïntegreerd in het bestaande curriculum. Onze vakprofessionals bieden zowel tijdelijke vervanging van groepsleerkrachten als langdurige vaklessen in kunst, cultuur, techniek en digitale geletterdheid. Hiermee bieden we niet alleen een oplossing voor het lerarentekort, maar verrijken we ook het onderwijsaanbod.
Onze impact is al zichtbaar. In een tijd van lerarentekort verrijkt Talentenwijzer het curriculum met vakprofessionals, wat nieuwe arbeidsplaatsen creëert, het leerplezier van kinderen vergroot en hen beter voorbereidt op de toekomst. In plaats van kinderen naar huis te sturen door een gebrek aan leerkrachten, bieden wij waardevolle ondersteuning op school.
Elke keer dat een kind door onze lessen zijn of haar interesses ontdekt en nieuwe mogelijkheden voor de toekomst ziet, weten we dat we op de goede weg zijn. Vooral in grote steden als Almere en Amsterdam, waar veel kinderen door armoede geen toegang hebben tot muziek-, dans- of sportlessen, biedt Talentenwijzer betekenisvol onderwijs. Onze programma’s, zoals drama-lessen en andere creatieve vakken, ondersteunen kinderen in hun sociale en emotionele ontwikkeling.
Mijn missie is geslaagd als kinderen door onze vaklessen ontdekken waar hun passie ligt en als ze dankzij onze rolmodellen in de klas gaan inzien welke kansen er voor hen zijn. Dit is nog maar het begin.
Ik zie een toekomst voor me waarin Talentenwijzer blijft uitbreiden en nog meer kinderen in Nederland de kans krijgt om hun talenten te ontwikkelen, zodat ze beter voorbereid zijn op een snel veranderende wereld.