Anders organiseren van onderwijs
Vakprofessionals verrijken het onderwijs
Het onderwijs is veranderd. Er zijn verschillende redenen waarom het noodzakelijk is geworden om het onderwijs anders te organiseren.
Wij streven ernaar dat ieder kind een passie vindt in een talentgebied, daarbij van plezier straalt en dit moment als het begin ziet van een droomreis naar alles wat mogelijk is in zijn of haar leven.
Scenario's om anders te organiseren
De inzet van onze vakleerkrachten kan tijdelijk of voor een heel jaar schooljaar. Een schooljaar is opgedeeld in vijf blokken, waarbij de inhoud van de vaklessen per blok kan variëren als dat gewenst is. Onze programmamanager helpt daarbij.
De leerlijnen kunnen op maat samengesteld en geïntegreerd worden in de schooljaarplanning.
Vaklessen gericht op talentontwikkeling als doorgaande leerlijn
Binnen dit scenario wordt gedurende het hele schooljaar, op één of meerdere dagen per week, talentonderwijs aangeboden door onze vakleerkrachten aan meerdere groepen. Hierdoor zijn de leerkrachten van de betreffende groepen vrijgeroosterd om andere taken te verrichten. Onze programmamanager borgt de doorgaande leerlijn en zorgt ervoor dat de programma’s voldoet aan de SLO-kerndoelen.
De effecten van dit scenario zijn naast werkdrukverlaging voor leerkrachten ook dat er ruimte ontstaat voor overleg, scholing en, indien noodzakelijk, het opvullen van kleine vacatures.
Vacature invullen
In dit scenario vult een vakdocent een (tijdelijke) vacature in. Het aangeboden programma sluit perfect aan bij de ambitie en thema's van de school en integreert naadloos de didactiek van onderzoekend en ontwerpend leren binnen het curriculum.
De klas krijgt gedurende het jaar een gevarieerd aanbod van vaklessen, aangevuld met burgerschapsvorming en taalontwikkeling.
Het is een lange(re) termijnoplossing, welke kan helpen om de formatie rond te maken of tijdelijk ter vervanging van een leerkracht.
Talentdagen
Binnen dit scenario wordt het onderwijs eenmalig of voor een korte periode verzorgd door één of meerdere vakprofessionals.
Dit kan bijvoorbeeld om lesuitval te voorkomen tijdens studiedagen, of wanneer de school extra aandacht wil besteden aan specifieke onderwerpen zoals mediawijsheid, robotica, of musical tijdens een lesblok van vakantie tot vakantie.
Het effect is voornamelijk werkdrukverlagend.
Subsidiemogelijkheden
Scholen die onderdeel uitmaken van de G5 (Amsterdam, Almere, Den Haag, Utrecht en Rotterdam) kunnen een deel van de kosten voor externe inhuur vergoed krijgen.
Lees hierover meer op de websites van Andersom Almere en Andersom Amsterdam. Het aanbod van Talentenwijzer is ook te vinden op deze websites.
Blijf op de hoogte
Lees onze blogs
Toekomstig onderwijs: waarom 21e eeuwse vaardigheden onmisbaar zijn
Digitale geletterdheid: de essentiële vaardigheid voor morgen
Stem op Talentenwijzer als 'Onderneming van het jaar 2024 - 2025'
"Talentenwijzer is een betrouwbare, flexibele organisatie die in staat is het onderwijs te versterken."
Bart Kuipers
Basisschooldirecteur, De Architect Almere
Volledige ontzorging
Ons team ontzorgt jouw school volledig op het gebied van talentonderwijs. Onze dienstverlening omvat:
✅ Het ontwikkelen van een visie.
✅ Het verantwoorden van de beoogde doelstellingen.
✅ Het matchen van vakprofessionals met onderwijsinstellingen.
✅ Het ontwikkelen van talentonderwijsprogramma’s op maat.
✅ Het creëren van draagvlak en het promoten van talentonderwijs.
✅ Het bestellen van materialen.
✅ Het bieden van deskundigheidsbevordering aan vakprofessionals.
✅ Het evalueren van de kwaliteit van het talentonderwijs.