Subsidiemogelijkheden voor scholen in de G5: vergoedingen voor externe inhuur van vakleerkrachten

september 2024
Blog

Subsidiemogelijkheden voor scholen in de G5: vergoedingen voor externe inhuur van vakleerkrachten

Het lerarentekort is een grote uitdaging voor veel scholen in Nederland, en met name in de grote steden zoals Amsterdam, Almere, Den Haag, Utrecht en Rotterdam, ook wel bekend als de G5. Schoolbesturen binnen deze steden staan voor de uitdaging om kwalitatief goed onderwijs te blijven bieden, ondanks een tekort aan bevoegde leerkrachten. Een manier om deze kloof te overbruggen is het inzetten van externe vakleerkrachten, en er zijn subsidies beschikbaar die deze inzet financieel ondersteunen.

Wat houdt de subsidieregeling in?

De subsidieregeling biedt scholen in de G5 de mogelijkheid om een deel van de kosten voor externe inhuur van vakleerkrachten vergoed te krijgen. Dit stelt scholen in staat om vakprofessionals van buiten de school in te schakelen voor vakken zoals muziek, beeldende vorming, of digitale geletterdheid, wanneer er intern geen of onvoldoende expertise aanwezig is. Dit draagt bij aan de kwaliteit van het onderwijs en zorgt voor werkdrukverlaging van de groepsleerkrachten.

Hoe werkt de subsidie?

De subsidie dekt een deel van de kosten die scholen maken voor de externe inhuur. Deze regeling is bedoeld voor schoolbesturen die in de knel komen door een tekort aan bevoegd personeel en die daardoor moeite hebben om hun onderwijsaanbod op peil te houden. De subsidie kan bijvoorbeeld worden ingezet voor:

  • Het aantrekken van vakleerkrachten voor specifieke vakken.
  • Het tijdelijk inhuren van onderwijsspecialisten.
  • Het organiseren van projecten waarbij externe deskundigen betrokken zijn.

Voorwaarden voor subsidie

Om in aanmerking te komen voor de subsidie, moeten scholen voldoen aan een aantal voorwaarden:

  1. Aangesloten zijn bij een G5-gemeente: De subsidie is specifiek gericht op scholen in Amsterdam, Almere, Den Haag, Utrecht en Rotterdam.

  2. Aantonen van behoefte: Scholen moeten kunnen aantonen dat er sprake is van een lerarentekort of een gebrek aan expertise binnen bepaalde vakgebieden.

  3. Verantwoording van kosten: Scholen dienen een duidelijke begroting en verantwoording van de gemaakte kosten te overleggen. De subsidie dekt niet alle kosten; schoolbesturen zullen een deel zelf moeten bijdragen.

  4. Duur en intensiteit van de inhuur: Er zijn beperkingen aan hoe lang en in welke mate externe vakleerkrachten kunnen worden ingehuurd met behulp van deze subsidie. De exacte voorwaarden verschillen per gemeente en zijn afhankelijk van het beschikbare budget en de specifieke onderwijsbehoefte van de school.

Hoe vraag je de subsidie aan?

Het aanvragen van de subsidie kan per gemeente verschillen. Hier zijn enkele stappen die je kunt volgen:

  1. Oriëntatie op de subsidieregelingen: Lees de specifieke subsidiemogelijkheden door op de websites van de gemeente of regionale onderwijsorganisaties. Bijvoorbeeld, Andersom Amsterdam en Andersom Almere geven uitgebreide informatie over de verschillende vergoedingsmogelijkheden.

  2. Opstellen van een plan: Maak een gedetailleerd plan waarin staat welke vakken of onderwijsgebieden versterkt moeten worden met externe inhuur, en hoe deze bijdragen aan het onderwijs.

  3. Aanvraag indienen: Dien de subsidieaanvraag in volgens de richtlijnen van de betreffende gemeente. Dit proces kan enkele weken duren, dus het is belangrijk om op tijd te beginnen.

  4. Verantwoording afleggen: Na goedkeuring van de subsidie moeten scholen periodiek rapporteren over de inzet van de middelen en de behaalde resultaten. Dit is belangrijk om de transparantie te waarborgen en ervoor te zorgen dat de subsidie effectief wordt ingezet.

Tips voor schooldirecteuren

  1. Maak gebruik van netwerken: Scholen kunnen gebruik maken van regionale netwerken en samenwerkingsverbanden om vakleerkrachten te delen of gezamenlijk projecten op te zetten.

  2. Flexibele inzet: Denk na over hoe externe vakleerkrachten flexibel ingezet kunnen worden. Dit kan bijvoorbeeld door hen projectmatig of voor specifieke programma’s in te zetten.

  3. Focus op professionalisering: Maak gebruik van de externe expertise om ook het interne team te versterken, bijvoorbeeld door workshops of teamtrainingen te organiseren.

  4. Blijf op de hoogte: De regelgeving rondom subsidies kan veranderen. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, bijvoorbeeld via de website van de overheid of platforms zoals Aanpak Lerarentekort.

Conclusie

De inzet van vakleerkrachten biedt scholen in de G5 de mogelijkheid om het onderwijs te versterken, ook in tijden van personeelstekort. Door gebruik te maken van de beschikbare subsidies kunnen scholen de financiële drempel voor externe inhuur verlagen en zorgen voor een breder en rijker onderwijsaanbod. Schooldirecteuren doen er goed aan om zich grondig te verdiepen in de subsidiemogelijkheden en deze strategisch in te zetten om hun onderwijsprogramma te verrijken.