Blogs Talentenwijzer

De STEAM-lessen van Talentenwijzer

Written by Nathalie Hazelhoff | november 2025

De STEAM-lessen van Talentenwijzer: succesverhaal van basisschool De Compositie Almere

Basisschool De Compositie in Almere werkt sinds vorig schooljaar samen met Talentenwijzer aan een inspirerend programma van STEAM-lessen (Science, Technology, Engineering, Arts & Mathematics). De samenwerking ontstond via Andersom Almere en blijkt op alle fronten een succes te zijn: leerlingen bloeien op, leerkrachten ervaren meer rust, en de school versterkt haar onderwijsaanbod.

Een samenwerking via Andersom Almere

Irma Bakker, directeur van De Compositie, vertelt: “Tijdens de presentatie van het koersplan van de Almeerse Scholen Groep (ASG) werd ook het aanbod van externe lesaanbieders via Andersom Almere toegelicht. Mijn interesse was direct gewekt. Vlak voor de zomervakantie had ik nog 0,2 fte vacatureruimte voor twee groepen en besloot ik het aanbod van Andersom Almere te bekijken. Het brede en flexibele aanbod van Talentenwijzer sprak me meteen aan, dus ik nam contact op met Nathalie.”

Samen bekeken ze welke invulling het beste paste bij de school. “We zijn gestart met het invullen van een vijfde schooldag met twee vakprofessionals van Talentenwijzer. Het prettige was dat we gaandeweg konden bijsturen. Toen de vacature later intern kon worden ingevuld, hebben we gekozen om vakprofessional Juba twee dagen per week de STEAM-lessen te laten verzorgen. Dat sloot perfect aan bij ons eigen STEAM-lokaal, waar de materialen al klaarstonden."

 

Kleine groepen, grote impact

Volgens Irma is de gekozen aanpak een schot in de roos:“De helft van de klas blijft bij de leerkracht, terwijl de andere helft in het STEAM-lokaal bij Juba werkt. Daarna wisselen ze. Die kleine setting zorgt voor veel meer persoonlijke aandacht. Vooral de wat stillere kinderen of leerlingen met extra ondersteuningsbehoeften komen beter tot hun recht. Ze voelen zich veiliger en ontwikkelen zich zichtbaar beter.”

Minder werkdruk, meer werkplezier

De samenwerking heeft ook een positief effect op het team. Irma: “Niet alleen de leerlingen profiteren, ook de leerkrachten. Ze ervaren minder werkdruk en hebben meer ruimte om te focussen op basisvaardigheden en sociaal-emotionele begeleiding. Dat is precies wat je als leerkracht wilt, maar waar je in een volle klas vaak niet aan toekomt. Als directeur vind ik het waardevol om zo bij te dragen aan het werkplezier van mijn team.”

Ze moedigt andere scholen aan om verder te kijken dan traditionele oplossingen:“Durf creatief te denken, ook financieel. Er is vaak meer mogelijk dan je denkt. Ik heb mijn middelen ingezet voor zowel werkdrukverlaging als talentontwikkeling van leerlingen – twee doelen in één aanpak.”

STEAM-lessen die leerlingen écht uitdagen

Vakprofessional Juba geeft met veel plezier de lessen op De Compositie.
“Vanaf dag één werd ik hartelijk ontvangen en voelde ik me onderdeel van het team. De leerlingen zijn enthousiast en komen vaak huppelend naar de les. We werken met verschillende soorten gereedschap, Micro:Bits en LEGO Education. Daarnaast doen we veel met digitale geletterdheid. De lessen zijn een combinatie van een plusklas en een klusklas: uitdagend voor de denkers én inspirerend voor de doeners. En het is fantastisch om een eigen lokaal te hebben met alle benodigde materialen.”


 

Talentenwijzer als partner in toekomstgericht onderwijs

Nathalie Hazelhoff, directeur van Talentenwijzer, ziet de samenwerking als voorbeeld van wat er mogelijk is wanneer scholen en vakprofessionals samen optrekken:“De Compositie is een school die de waarde van brede talentontwikkeling echt omarmt. Wij zorgen voor vakprofessionals met verschillende expertises en nemen scholen veel werk uit handen. Wanneer een school nog geen faciliteiten heeft, leveren wij de materialen en zorgen we voor een passend programma.”

Talentenwijzer ondersteunt scholen bij:

  • het invullen van een vijfde schooldag
  • inspirerende vaklessen en doorgaande leerlijnen
  • talentgerichte studiedagen en workshops

“Wij geloven dat STEAM-onderwijs leerlingen niet alleen kennis laat opdoen, maar ook vaardigheden ontwikkelt die essentieel zijn voor de toekomst. Samen met scholen dragen we zo bij aan brede talentontwikkeling en toekomstgericht onderwijs,” besluit Nathalie.